Chronology

Chronology of the concept of cesia since the 1980s

AUTHORS WHO HAVE WRITTEN ABOUT CESIA
(including the word cesia in the title or discussing cesia throughout the whole document)

AUTHORS WHO CITE OR COMMENT ON CESIA
(not including the word cesia in the title or only partially dealing with cesia; partial documents)


circa 1980

  • Jannello, C. 1980.
    “La cesía como materia conceptual”, manuscript. Posthumous publication in: G. Carvajal, Diseño como poética (Buenos Aires: Acad. Nac. Bellas Artes, 2005), 112-115.
  • Jannello, C. 1980b.
    Unpublished drawings and schemes on cesia (FAU, Univ. Buenos Aires).
  • Jannello, C. 1980-1981.
    Handwritten notes on cesia taken by J. Caivano in two classes taught by Jannello in Visual Systems II and III courses, 1980 and 1981 (FAU-UBA).
  • Jannello, C. 1980a.
    “Arte y belleza”, manuscript. Posthumous publication in: G. Carvajal, Diseño como poética (Buenos Aires: Acad. Nac. Bellas Artes, 2005), 35-43.

1984

  • Jannello, C. 1984.
    Fundamentos de teoría de la delimitación (Buenos Aires: FAU-UBA).
  • Jannello, C. 1984a.
    “Fondements pour une sémiotique scientifique de la conformation delimitante des objets…”. In: Semiotic theory and practice: Proceed. 3rd Congress of the IASS (Berlin: Mouton de Gruyter, 1988).

1986

  • Caivano J. & C. Guerri. 1986.
    “Arquitectura, diseño y teoría de la delimitación espacial”. Paper to the 1st Congress of the Asociación Argentina de Semiótica, La Plata, Argentina.

1987


1988

  • Caivano, J. 1988.
    “Cesía”. In: Trabajo de Investigación: Elaboración de un conocimiento…, dir. C. Guerri (Buenos Aires: UBA, Midterm report, April 1988).
  • Caivano, J. 1988a.
    “Cesía”. In: Trabajo de Investigación: Elaboración de un conocimiento…, dir. C. Guerri (Buenos Aires: UBA, Final report, December 1988).
  • Caivano, J. 1988b.
    “Para una teoría del diseño”. Vivienda 311: 83-84.
  • Caivano, J. 1988c.
    “Para una teoría del diseño (II)”. Vivienda 315: 47-88.


1990

  • Caivano, J. 1990.
    “Cesía: un sistema de signos visuales complementario del color”. Investigaciones Proyectuales 1: 78-93.
  • Caivano, J. 1990a.
    “La luz y las categorías visuales en función del diseño”. Paper to the VI Jornadas Argentinas de Luminotecnia, Buenos Aires.

1991

  • Caivano, J. 1991.
    “Cesia: A system of visual signs complementing color”. Color Research and Application 16 (4): 258-268.

1992

  • Caivano, J. 1992.
    “Apariencia (cesía): formación de escalas a partir de discos giratorios”. In: ArgenColor 1992, Actas 1° Congreso Argentino del Color (Buenos Aires: Grupo Argentino del Color, 1994), 90-105.

1993

  • Caivano, J. 1993a.
    “Appearance (cesia): Variables, scales, solid”. Die Farbe 39 (1/6): 115-125.
  • Green-Armytage, P. 1993.
    “Beyond colour”. In: Color 93, Proceed. 7th Congress of the AIC, vol. A (Budapest: Hungarian National Color Committee), 155-162.
  • Green-Armytage, P. 1993a.
    “Tincture – A new/old word for the appearance of things”. The Journal of the School of Design (Perth) 2: 16-23.
  • Green-Armytage, P. 1993b.
    “Future directions for research -Colour combination and total appearance”, manuscript.

1994

  • Caivano, J. 1994.
    “Appearance (cesia): Construction of scales by means of spinning disks”. Color Research and Application 19 (5): 351-362.
  • Caivano, J. 1994a.
    “Cesía: su relación con el color a partir de la teoría tricromática”. In: ArgenColor 1994, Actas 2° Congreso Argentino del Color (Buenos Aires: GAC, 1996), 81-90.
  • Caivano, J. 1994b.
    “Un modelo para la clasificación de las modalidades de distribución espacial de la luz…”. In: Actas 17º Reunión de ASADES (Rosario: Asoc. Arg. Energía Solar), 637-642.

1996

  • Caivano, J. 1996.
    “Cesia: Its relation to color in terms of the trichromatic theory”. Die Farbe 42 (1/3): 51-63.
  • Caivano, J. 1996a.
    “Semiotics and cesia: Meanings of the spatial distribution of light”. In: Colour and psychology. From AIC Interim Meeting 96 (Stockholm: SCI, 1997), 136-140.
  • Caivano, J. 1996b.
    “Semiótica y cesía: significados de la distribución espacial de la luz”. In: ArgenColor 1996, Actas 3° Congreso Argentino del Color (Buenos Aires: GAC, 1998), 1-10.
  • Jofré, V. 1996.
    “El color cerámico y la cesía”. In: ArgenColor 1996, Actas 3° Congreso Argentino del Color (Buenos Aires: GAC, 1998), 92-102.
  • Oberascher, L. 1996.
    “Environmental colour design. Simulating real world complexity”. In: Colour and psychology. From AIC Interim Meeting 96 (Stockholm: Scandinavian Colour Institute, 1997), 49-55.

1997

  • Caivano, J. & P. Doria. 1997.
    “An atlas of cesia with physical samples”. In: AIC Color 97, Proceed. 8th Congress, vol. I (Kyoto: Color Science Association of Japan), 499-502.
  • Díaz Bucero, J. & F. García Gil. 1997.
    “Aproximación al concepto de cesía en la imagen artística”. In: Actas IV Congreso Nacional del Color (Badajoz, Spain: Univ. Extremadura), 105-106.
  • Doria, P. 1997.
    “The social representation of the individuals through color and cesia in clothing”. In: AIC Color 97, Proceed. 8th Congress, vol. II (Kyoto: CSAJ), 839-842.
  • Díaz Bucero, J. et al. 1997.
    “The importance of colour in Sol Lewitt’s works evolution”. In: AIC Color 97, Proceed. 8th Congress, vol. II (Kyoto: CSAJ), 791-794.
  • Oberascher, L. 1997.
    “The role of color in the 21st century”. In: AIC Color 97, Proceed. 8th Congress, vol. I (Kyoto: CSAJ), 83-89.

1998

  • Caivano, J. & P. Doria. 1998.
    “Un atlas de cesía con muestras físicas”. In: ArgenColor 1998, Actas 4° Congreso (Buenos Aires: GAC, 2000), 259-262.
  • López, M. 1998.
    “Términos básicos de cesía…“. In: ArgenColor 1998, Actas 4° Congreso (Buenos Aires: GAC, 2000), 63-67.
  • Varela, D. 1998.
    “Percepción visual, incidencia y significación de las modalidades de distribución espacial de la luz (cesía) en el diseño textil”. In: ArgenColor 1998, Actas 4° Congreso (Buenos Aires: GAC, 2000), 235-241.
  • Caivano, J. 1998.
    “Ilusiones y efectos visuales que involucran distribución espacial de la luz”. In: ArgenColor 1998, Actas 4° Congreso (Buenos Aires: GAC, 2000), 245-252.
  • Romero Torres, J. et al. 1998.
    “Efecto de realidad y apariencia en la obra de Sigmar Polke”. In: ArgenColor 1998, Actas 4° Congreso (Buenos Aires: GAC, 2000), 107-110.

1999

  • Caivano, J. 1999.
    “Evaluation of appearance by means of color and cesia…”. In: AIC Midterm Meeting 1999, Proceed. (Warsaw: Central Office of Measures), 85-92.
  • Avila, M. 1999.
    “Colour and urban environment”. In: AIC Midterm Meeting 1999, Proceed. (Warsaw: Central Office of Measures), 157-160.
  • Billger, M. 1999.
    Colour in enclosed space (Gothenburg: Chalmers Univ. of Technology, PhD dissertation).


2000

  • Amuchástegui, R. 2000.
    “Las superficies del poder: consideraciones sobre la cesía…”. In: ArgenColor 2000, Actas 5° Congreso (Buenos Aires: GAC, 2002), 7-13.
  • Caivano, J. 2000.
    “Evaluación de la apariencia por medio del color y la cesía…”. In: ArgenColor 2000, Actas 5° Congreso (Buenos Aires: GAC, 2002), 411-416.
  • Garavaglia, J. & J. Caivano. 2000.
    “La utilización de la cesía en el diseño tipográfico”. In: ArgenColor 2000, Actas 5° Congreso (Buenos Aires: GAC, 2002), 321-328.
  • Choudhury, A. 2000.
    Modern concepts of color and appearance (Enfield, NH: Science Publ.).

2001

  • Caivano, J. 2001.
    “La investigación sobre los objetos visuales desde un punto de vista semiótico…: color y cesía”. Cuadernos-FHYCS (Univ. Jujuy) 17: 85-99.
  • Garavaglia, J. & J. Caivano. 2001.
    “Habitar los textos desde la tipografía y la cesía”. In: El habitar… (Buenos Aires: Lab. Morfología FADU-UBA), 271-280.

2002

  • Jofré, V. 2002.
    “Color y cesía en la escultura del siglo XX”. In: ArgenColor 2002, Actas 6° Congreso (Buenos Aires: GAC, 2004), 119-124
  • Becerra, P. 2002.
    “Aplicaciones del color en el diseño industrial”. In: ArgenColor 2002, Actas 6° Congreso (Buenos Aires: GAC, 2004), 257-264.
  • Ronchi, L. & J. Caivano. 2002.
    “Naming the appearance of patterned complex displays”. In: ArgenColor 2002, Actas 6° Congreso (Buenos Aires: GAC, 2004), 499-506.

2003

  • Beretta, G. 2003.
    Understanding color (USA: Publishing Automation and Integration Technologies).

2004

  • Becerra, P. 2004.
    “Chromatic strategies: Decisions around artificial coloration of natural materials…”. In: AIC 2004 Color and Paints, Proceed., 261-264.
  • Becerra, P. 2004a.
    “Estrategias cromáticas: decisiones en torno a la coloración artificial de materiales naturales…“. In: ArgenColor 2004, Actas 7° Congreso (Buenos Aires: GAC, 2006), 311-316.
  • Caivano, J., I. Menghi & N. Iadisernia. 2004.
    “Cesia and paints: An atlas of cesia with painted samples”. In: AIC 2004 Color and Paints, Proceed., 113-117.
  • Caivano, J., I. Menghi & N. Iadisernia. 2004a.
    “Un atlas de cesía con muestras pintadas”. In: ArgenColor 2004, Actas 7° Congreso (Buenos Aires: GAC, 2006), 11-15.
  • Cariola, S. 2004.
    “El color y la cesía en el vitral”. In: ArgenColor 2004, Actas 7° Congreso (Buenos Aires: GAC, 2006), 127-136.
  • Jofré, V. & S. Rocha. 2004.
    “Experiencias artísticas con luz, color y cesía”. In: ArgenColor 2004, Actas 7° Congreso (Buenos Aires: GAC, 2006), 221-228.
  • Avila, M. et al. 2004.
    “Colour and the design of urban image”. In: AIC 2004 Color and Paints, Proceed., 253-256.
  • Bergström, B. 2004.
    “Aspects of colour communication between different paint materials”. In: AIC 2004 Color and Paints Proceed., 295-298.
  • Curubetto, L. & M. Rivera. 2004.
    “Interacción dinámica de la luz y el color en la textura“. In: ArgenColor 2004, Actas 7° Congreso (Buenos Aires: GAC, 2006), 335-340.

2005

  • Roullet, B. et al. 2005.
    “La couleur dans le design”. In: Les fondamentaux du design, part 2: “Composants essentiels”.

2006

  • Lozano, R. 2006.
    “A new approach to appearance characterization”. Color Research and Application 31 (3): 164-167.
  • CIE Technical Committee 1-65. 2006.
    A framework for the measurement of visual appearance, draft 5, final. (Vienna: CIE).
  • Lozano, R. 2006a.
    “A new look into perception of appearance”. In: Proceed. CIE Experts Symposium on Visual Appearance (Paris: CIE), 23-27.

2007

  • Caivano, J. 2007.
    “Simetrías en color y cesía…”. Symmetry: Art and Science 2/4: 130-133.

2008

  • Caivano, J. 2008.
    “Teoría del color y la cesía con relación al diseño”. In: Color y diseño (Santa Fe, Argentina: Univ. Litoral), 11-25.
  • Acevedo, N. et al. 2008.
    “Integrating spatial and chromatic properties for a better definition of food appearance“, poster to the 1st International ISEKI_Food Conference, Porto, Portugal, September 2008.
  • Caivano, J. 2008a.
    “The representation of the visual world in photography”. In: CGIV 2008, Proceedings (Springfield, VA: IS&T).
  • Caivano, J. 2008b.
    “Chromatic synesthesias: Effects of color…”. In: AIC 2008, Proceed. (Stockholm: SCI), paper 159.
  • Castillo, J. & P. Becerra. 2008. [slides]
    “Estrategias cromáticas: relevamiento y análisis … en los envases de productos alimenticios“, presented to the XXIII Jornadas de Investigación SI+Morf, Buenos Aires, FADU-UBA.
  • Migliore, T. 2008.
    “Face à l’éloquence de l’image…“. In: Figures de la figure (Limoges: Pulim), 57-79.

2010

  • Becerra, P. et al. 2010.
    “Packaging design for food: Teaching color and cesia in designers’ education”. In: AIC 2010 Color and Food, Proceed. (Buenos Aires: GAC), 239-242.
  • Caivano, J. 2010.
    “Introducción al concepto de cesía y su relación con el color”. In: El color en la arquitectura y el diseño (Valencia: Esc. Ingeniería del Diseño, Univ. Politécnica Valencia), 31-39.
  • Castillo, J. & P. Becerra. 2010.
    “Color strategies for food packaging…”. In: AIC 2010 Color and Food, Proceed. (Buenos Aires: GAC), 53-56.
  • Édeline, F. 2010.
    “Énoncés dénoncés“. Visible 7: 9-33.
  • Giglio, M. 2010.
    “Beverages and containers: An experiment for color appearance teaching”. In: AIC 2010 Color and Food, Proceed. (Buenos Aires: GAC), 417-420.
  • Lozano, R. 2010.
    “Colour and visual appearance in foods”. In: AIC 2010 Color and Food, Proceed. (Buenos Aires: GAC), 225-232.
  • Prause, C. & S. Cariola. 2010.
    “Compatible colour palettes for natural food packaging”. In: AIC 2010 Color and Food, Proceed. (Buenos Aires: GAC), 65-68.

2011

  • Becerra, P. et al. 2011.
    “Diseño de envases para alimentos: enseñanza del color y la cesía para estudiantes de diseño“. In: Jornadas Nacionales del Color 2011, Actas (Mar del Plata: Univ. Nac. Mar del Plata), 69-73.
  • Caivano, J. 2011.
    “Color and cesia: The interaction of light and color”. In: AIC 2011 Interaction of Colour and Light, Proceed. (Zurich: pro/colore), 225-228.
  • Caivano, J. 2011a.
    Las teorías de la luz y el color como contribución a la semiótica visual… (Buenos Aires: Univ. Buenos Aires, Fac. Filosofía, PhD dissertation), ch. 1-2, 12-15.
  • Giglio, M. 2011.
    “Bebidas y envases: experiencia para la enseñanza de la apariencia del color“. In: Jornadas Nacionales del Color 2011, Actas (Mar del Plata: Univ. Nac. Mar del Plata), 34-37.
  • Green-Armytage, P. 2011.
    “A model to link different modes and different aspects of appearance”. In: AIC 2011 Interaction of Colour and Light, Proceed. (Zurich: pro/colore).
  • Haslup, J. 2011.
    The perception of blackness and the foundations of a blackness index (Raleigh, NC: North Carolina Univ., PhD dissertation).

2012

  • Caivano, J. 2012.
    “Color y cesía: la interacción de la luz y el color”. In: ArgenColor 2012, Actas 10º Congreso (Buenos Aires: GAC, 2014), 13-28.
  • Echagüe, L. & J. Caivano. 2012.
    “Consideraciones sobre la cesía en la figuración paisajística…”. In: ArgenColor 2012, Actas 10º Congreso (Buenos Aires: GAC, 2014), 97-104.
  • Giglio, M. 2012.
    “Color y cesía entre presencia y apariencia en el contexto de la enseñanza del arte”. In: ArgenColor 2012, Actas 10º Congreso (Buenos Aires: GAC, 2014), 131-138.
  • Ovit, C. & P. Becerra. 2012. [poster] · [abstract]
    “La cesía en la producción cerámica…”. In: XXVI Jornadas de Investigación SI+PI (Buenos Aires: FADU-UBA).
  • Avila, M., D. Suárez & M. Balián. 2012.
    “Color y producción del lugar urbano en la ciudad contemporánea”. In: ArgenColor 2012, Actas 10º Congreso (Buenos Aires: GAC, 2014), 81-86.
  • Lozano, R. 2012.
    “Color and visual appearance in foods”. In: Color in food: Technological and psychophysical aspects (Boca Raton, FL: CRC Press).

2014

  • Arrachea, S., M. Giglio & G. Ramírez. 2014.
    “Cesía en los textiles…”. In: ArgenColor 2014, Actas 11º Congreso (Buenos Aires: GAC, 2016), 51-58.
  • Caivano, J. 2014.
    “Color and cesia as signs: Indexical use of color and cesia…”. In: AIC 2014, Proceed. (Mexico: Amexinc, 2015), 19-28.
  • Caivano, J. 2014a.
    “El color y la cesía como signos indiciales en la cultura y la naturaleza”. In: ArgenColor 2014, Actas 11° Congreso (Buenos Aires: GAC, 2016), 13-28.
  • Giglio, M. 2014.
    “Dispositivos didácticos para la enseñanza del color y la cesía”. In: ArgenColor 2014, Actas 11º Congreso (Buenos Aires: GAC, 2016), 29-41.
  • Jofré, V. 2014.
    “La cesía luminosa en el arte”. In: ArgenColor 2014, Actas 11° Congreso (Buenos Aires: GAC, 2016), 110-119.
  • Akgun, M. et al. 2014.
    “Effect of fabric layers on the relationship between fabric constructional parameters and percentage reflectance values of polyester fabrics”. Journal of Textiles (Hindawi Publ.), 2014.
  • Choudhury, A. 2014.
    Principles of colour appearance and measurement, vol. 1 (Waltham, MD: Woodhead Publ.).
  • Mariano, B. & A. Sangorrín. 2014.
    “Primeros trazos. Propuesta de enseñanza del color en el inicio de la carrera de arquitectura”. In: ArgenColor 2014, Actas 11º Congreso (Buenos Aires: GAC, 2016), 150-160.

2015

  • Giglio, M., ed. 2015.
    Aportes al estudio de la apariencia visual en contexto de prácticas proyectuales… (Mar del Plata: UNMdP). Including:
    · Caivano, J. “Color y cesía: la interacción de la luz y el color”, p. 15-30.
    · Giglio, M. “Apariencia visual, lo dinámico y lo transitorio del fenómeno”, p. 31-42.
    · Arrachea, S. et al. “Cesía en textiles: exploraciones sobre variantes de difusividad en la reflexión…”, p. 45-52.
    · Díaz Azorín, C. “Aproximación a las relaciones entre color y cesía…”, p. 53-60.
    · Giglio, M. “Dispositivos didácticos para la enseñanza del color y la cesía”, p. 81-93.

2016

  • Caivano, J. 2016.
    “El color y la cesía como signos: usos indiciales del color y la cesía en la cultura y la naturaleza”. In: El color y la cultura en México y el mundo (Mexico: Amexinc), 13-24.
  • Lee, T., V. Sun & M. Lan. 2016.
    “Material perception and surface properties“. In: AIC 2016, Proceed. (Santiago de Chile: Asociación Chilena del Color), 254-257.
  • Agudelo, L. et al. 2016.
    “Opacity studies in dehydrated fruits in relation to proton mobility and supramolecular aspects”. Food and Bioprocess Technology 9: 1674-1680.
  • Caivano, J. & P. Green-Armytage. 2016.
    “Appearance”. In: Encyclopedia of Color Science and Technology (New York: Springer).
  • Gallardo Frade, J. 2016.
    El color en el diseño industrial (Mexico: Trillas).
  • Lombana, M. 2016.
    Efectos no visuales de la luz aplicados al diseño geométrico del espacio arquitectónico (Tucumán, Argentina: Univ. Tucumán, PhD dissertation).
  • Parada, R. 2016.
    El peso visual y el equilibrio de la imagen… (Granada: Univ. Granada, PhD dissertation).

2017

  • Green-Armytage, P. 2017.
    “More than colour – dimensions of light and appearance“. Journal of the AIC 17: 1-27.
  • Jofré, V. 2017.
    Aspectos de la cesía en la imagen artística… (Córdoba, Argentina: Univ. Córdoba, Fac. Artes, PhD dissertation).
  • Jones, C. 2017.
    Diálogos con la luz: La estética de la luz en el Museo del Muelle Branly (La Plata: Univ. La Plata, Fac. Bellas Artes, master thesis).

2018

  • Lee, T. & V. Sun. 2018. [slides] · [poster]
    “An order system based on material perception which adds dimensions to surface color perception”, presented to the Munsell Centennial Color Symposium, June 2018, Boston.
  • Alizadeh, A. et al. 2018.
    “A review on quantification of visual appearance” (in Farsi language, Iran). Journal of Color Science and Technology 12.

2019

  • Giglio, M. 2019.
    “Dynamics of color and cesia in the urban landscape…”. In: Proceed. AIC Conference 2019 (Newtown, NSW, Australia: AIC), 324-325.
  • Jofré, V. 2019.
    “Cesia in nature and in the representation of nature. Luminous cesia”. In: Proceed. AIC Conference 2019 (Newtown, NSW, Australia: AIC), 117-123.


2020

  • Caivano, J. 2020.
    “Системы цветового порядка, смешение цветов и роль cesia” (Color order systems, color mixtures and the role of cesia). In: International Scientific Conference of the Color Society of Russia: Selected Papers (Smolensk, Russia: Smolensk Univ. Press, 2021), 34-47.
  • Mendoza, R. 2020.
    Un estudio semiótico de la representación de la Muerte en tres pinturas novohispanas (Puebla, Mexico: Univ. Autónoma de Puebla, Esc. Artes Plásticas, bachelor’s thesis).
  • Policastro, G. 2020.
    “La semiótica visual como estrategia de neuromarketing en textos digitales de promoción turística…”. Onomázein VII: 224-241.

2021

  • Caivano, J. 2021.
    “Color order systems, color mixtures and the role of cesia”. Color Research and Application 46 (6): 1169-1179.
  • Echagüe, L. & J. Caivano. 2021.
    “Hacia la cesía virtual…”. In: Perspectivas del color (Buenos Aires: GAC), 329-335.
  • Lozano, R. 2021.
    “Una nueva forma de clasificar la apariencia visual“. In: Perspectivas del color (Buenos Aires: GAC), 336-348.

2022


2023

  • Caivano, J. 2023.
    “The concept of cesia (visual appearance other than color): antecedents, development, and applications”. In: AIC 2023, Proceed. (Chiang Rai, Thailand:AIC), 85-92.
  • Groupe µ (F. Édeline, J.M. Klinkenberg). 2023.
    “Un paramètre ignoré des énoncés plastiques : la césie. Systématique et rhétorique de la césie“. Signata 14.
  • Caivano, J. 2023.
    ”Una perspectiva gradualista para el abordaje semiótico de las imágenes visuales”. Tópicos del Seminario 50.